Olej CBD na sen i bezsenność – czy rzeczywiście działa?

olejCBD.pl

Blog

Olej CBD na sen i bezsenność – czy rzeczywiście działa?

Według Narodowej Fundacji Snu problemy związane ze snem dotykają ponad połowy Polaków. Jest to niepokojąca liczba, jeśli weźmiemy pod uwagę, jak ważny jest sen dla zdrowia. Niewystarczająca ilość snu może wpływać na wszystkie aspekty naszego zdrowia, od funkcji poznawczych po układ sercowo-naczyniowy.

Uzyskanie głębokiego i spokojnego snu jest trudne do osiągnięcia, gdy jesteśmy zestresowani, mamy małe dzieci albo oczekujemy na ważne spotkanie, lub prezentację następnego dnia.

Kiedy urodziło się moje pierwsze dziecko, szukałem pomocy w zasypianiu, gdziekolwiek się dało. Przez pewien czas polegałem na lekach dostępnych bez recepty. Szybko zdałem sobie sprawę, że nie chcę być rodzicem, którego codzienne funkcjonowanie zależy od potencjalnie niebezpiecznych leków. Chciałem po prostu zachować jasność umysłu w ciągu dnia i pozbyć się niepokoju, który nie dawał mi spać w nocy.

I wtedy odkryłem olej CBD. Nie zrozumcie mnie źle, olej CBD nie jest jakąś magiczną pigułką, która włączy i wyłączy Cię na życzenie. Jest za to bardzo wszechstronnym narzędziem, które może pomóc Ci uregulować Twoje problemy ze snem i wprowadzić Cię w odpowiedni nastrój, który pomoże zasnąć w sposób naturalny.

W tym artykule omówię, dlaczego CBD jest tak popularnym środkiem pomagającym ludziom dobrze wypocząć w nocy i jak skutecznie używać oleju CBD.

Dlaczego mamy problemy z zasypianiem?

Najczęstszą formą zaburzeń snu jest bezsenność. Istnieje wiele powodów, dla których można mieć trudności z zasypianiem. Pomocne w wykluczeniu problemów jest określenie, gdzie tak naprawdę tkwi problem.

Istnieją trzy główne rodzaje bezsenności, których należy być świadomym. Każdy z nich ma własny zestaw potencjalnych przyczyn:

Bezsenność początkowa – jest to ten rodzaj bezsenności, w którym trudno jest zasnąć w nocy. Może to być związane z gonitwą myśli lub niepokojem przed snem.

Bezsenność związana z utrzymaniem snu – ta forma bezsenności polega na budzeniu się w pewnym momencie w nocy. Możesz budzić się kilka razy w ciągu nocy lub tylko raz, ale ponowne zaśnięcie jest prawie niemożliwe.

Sen nieregenerujący – ludzie często pomijają tę formę bezsenności. Polega ona na tym, że śpisz przez całą noc, ale budzisz się niewyspany – tak, jakbyś w ogóle nie spał. Możesz nie doświadczać widocznej bezsenności, jak w przypadku innych wymienionych powyżej, ale z jakiegoś powodu nie zapadasz w głęboki, regenerujący sen w ciągu nocy. Ta forma bezsenności jest najtrudniejsza do zdiagnozowania i zazwyczaj wymaga przeprowadzenia analizy snu w centrum medycznym, aby zrozumieć jej przyczynę.

Niezależnie od przyczyny, problemy ze snem mogą wpływać na wiele różnych części ciała. Najbardziej oczywisty jest mózg, gdzie niedobór snu może powodować „mgłę mózgową”, drażliwość, problemy z podejmowaniem decyzji, trudności z koncentracją i luki w pamięci. Niedobór snu może również wpływać na inne części ciała, takie jak serce, mięśnie, układ odpornościowy i trawienny.

Bezsenność początkowa

Bezsenność związana z utrzymaniem snu

Sen nieregenerujący

Granie w gry lub oglądanie telewizji przed snem

Zespół nagłej zmiany strefy czasowej – Jet lag

Wysoki poziom stresu

Zbyt duża ilość kofeiny lub innych środków pobudzających

Efekty uboczne leków

Nieregularny cykl snu i czuwania

Ból fizyczny

Nieregularny cykl snu i czuwania

Nieprawidłowy poziom cukru we krwi

Bezdech senny

Ból fizyczny

Choroby

Narażenie na działanie niebieskiego światła podczas snu

Zespół nagłej zmiany strefy czasowej – Jet lag

Efekty uboczne leków

Tabela: Niektóre z najczęstszych przyczyn każdego rodzaju bezsenności.

Do widocznych oznak niedoboru snu należą:

zmęczenie w ciągu dnia,

drażliwość,

nadmierna senność,

ziewanie,

słaba koncentracja,

wahania nastroju,

worki pod oczami,

osłabienie mięśni,

niski próg odporności na stres.

Zaburzenia snu to jednak coś więcej niż tylko wymienione powyżej objawy. Długotrwała bezsenność jest bardziej niebezpieczna, niż się większości ludzi wydaje. Według badań z 2010 roku niewystarczająca długość snu w nocy zwiększa ryzyko przedwczesnej śmierci.

Jakie są negatywne skutki uboczne braku snu?

Potrzebujemy snu, nie można tego faktu ukryć. Nasza fizjologia jest ściśle uzależniona od tego, czy każdej nocy prześpimy co najmniej kilka godzin. Konkretna liczba potrzebnych godzin może się różnić w zależności od osoby – ale ogólna zasada mówi, że wszyscy potrzebujemy około 7-9 godzin snu każdej nocy.

Pominięcie zalecanych 7-9 godzin snu w ciągu nocy może z czasem poważnie odbić się na Twoim zdrowiu. Przewlekły niedobór snu osłabia zdolności poznawcze i zagraża zdrowiu. Nauka powiązała problemy ze snem z niezliczoną liczbą problemów zdrowotnych, od przyrostu masy ciała po obniżenie odporności.

Oto niektóre z najczęstszych długoterminowych skutków ubocznych niedostatecznej ilości snu:

zaburzenia pamięci,

słaba pamięć i koncentracja,

wahania nastroju,

obniżona odporność organizmu,

wysokie ciśnienie krwi (nadciśnienie),

przyrost masy ciała,

zwiększone prawdopodobieństwo rozwoju cukrzycy typu II,

spadek popędu seksualnego,

zwiększone ryzyko chorób serca.

CBD zamiast tabletek. Dlaczego leki nasenne mogą przynieść więcej szkody niż pożytku?

Większość leków nasennych sprzedawanych w aptekach należy do grupy leków uspokajająco-hipnotycznych. Specjalnej klasy leków stosowanych w celu wywołania snu poprzez hamowanie aktywności ośrodkowego układu nerwowego. Najbardziej powszechną klasą leków w tej kategorii są benzodiazepiny, takie jak Xanax, Valium, Halcion czy Ambien. Stosowane są także podobne leki, takie jak Tramadol czy Sonata, które mają ten sam mechanizm działania.

Leki te działają poprzez aktywację receptorów GABA w mózgu, co zasadniczo działa jak wyłącznik aktywności neurologicznej. Sygnały elektryczne są spowalniane lub blokowane, co powoduje uczucie odprężenia i senności.

Nie ulega wątpliwości, że leki te działają wyjątkowo dobrze, jeśli chodzi o zasypianie. Istnieje jednak ich ciemna strona, z której wiele osób nie zdaje sobie sprawy. Problem wynika z uzależniającej natury tych leków. Już po kilku dawkach organizm zaczyna wprowadzać zmiany, aby uodpornić się na działanie tych leków. Z czasem, aby uzyskać ten sam efekt, musimy przyjmować większe dawki tabletek. Jeśli przestaniemy przyjmować leki lub ich działanie zacznie się kończyć, może to spowodować wystąpienie objawów odstawienia. Objawy odstawienia leków hipnotycznych mogą pojawić się już po dwóch tygodniach ich stosowania, powodować uczucie niepokoju i paranoi, a także uniemożliwiać zasypianie bez kolejnej dawki leku.

Istnieje również wiele działań niepożądanych, które mogą wystąpić w wyniku stosowania leków nasennych:

suchość w jamie ustnej lub gardle,

senność w ciągu dnia,

biegunka,

zaparcia,

zaburzenia apetytu,

przewlekłe migreny,

zgaga,

problemy z koncentracją i pamięcią,

wrażliwość żołądka,

powtarzające się koszmary nocne,

osłabienie mięśni,

ogólne złe samopoczucie,

pocenie się dłoni,

mrowienie lub pieczenie w rękach, stopach lub nogach.

Wiele osób sięga po naturalne suplementy, takie jak CBD, aby poprawić jakość snu, ze względu na znacznie lepszy poziom bezpieczeństwa i podobne korzyści. Oczywiście CBD nie jest tak silny, jak leki farmaceutyczne, ale nie ma też takich samych skutków ubocznych. CBD przynosi znaczne korzyści dla snu, jednocześnie nie powodując, że organizm musi polegać na nim, aby zasnąć.

CBD najlepiej stosować jako środek wspomagający sen wraz z innymi zmianami w diecie i stylu życia. Takimi jak unikanie kofeiny, poświęcanie czasu na medytację lub wyciszenie przed snem, ćwiczenia fizyczne w ciągu dnia oraz podejmowanie działań mających na celu kontrolowanie poziomu stresu. W połączeniu z tymi zmianami, CBD powinno zapewnić poziom pomocy, którego potrzebujesz, aby dobrze spać.

Przyjrzyjmy się teraz, jak działa CBD.

Co to jest olej CBD?

W artykule „Co to jest olej CBD? Czym jest kannabidiol?” dokładnie opisałem, czym jest CBD, ale pokrótce przypomnę. CBD to skrót od kannabidiolu, drugiego pod względem ilości kannabinoidu występującego w roślinach konopi indyjskich. W przeciwieństwie do swojego psychoaktywnego kuzyna, CBD nie aktywuje bezpośrednio receptorów endokannabinoidowych w mózgu. Robi to THC, co powoduje charakterystyczny haj kojarzony z marihuaną.

Tak, dobrze przeczytaliście – CBD nie wywołuje haju.

CBD działa przede wszystkim poprzez szereg receptorów znanych jako receptory endokannabinoidowe. System ten jest zlokalizowany w komórkach całego ciała. Służy on do wspierania homeostazy organizmu – równowagi. System endokannabinoidowy poprawia komunikację między komórkami, dzięki czemu organizm może śledzić ważne wskaźniki, takie jak pH krwi, temperaturę ciała, procesy zapalne i cykle snu.

Kannabidiol wspiera ten system regulacyjny poprzez spowalnianie rozkładu naturalnie wytwarzanych endokannabinoidów, takich jak anandamid i 2-AG. Wiąże się on również z receptorami endokannabinoidowymi i ułatwia innym endokannabinoidom znalezienie i aktywację tych receptorów.

Powoduje to efekt domina w całym organizmie. Poprawiając działanie systemu regulującego homeostazę, możemy lepiej utrzymać optymalne funkcjonowanie różnych organów w całym ciele. Dlatego właśnie CBD ma tak długą listę zastosowań i korzyści – w tym sen.

Jak działa CBD na bezsenność i lepszy sen?

CBD można stosować na kilka różnych sposobów, aby zapewnić sobie spokojny sen. Omówię główne z nich bardziej szczegółowo:

CBD może łagodzić stany lękowe

W skrócie, CBD działa poprzez receptory GABA w mózgu. GABA jest używany do spowalniania aktywności neurologicznej, aby pomóc nam przygotować się do snu. Jednym z najczęstszych objawów towarzyszących bezsenności jest niepokój. Być może doświadczyliście tego znanego scenariusza. Leżycie w łóżku, jesteście zmęczeni i gotowi do zaśnięcia, gdy nagle ogarnia Was fala niepokoju. Możecie czuć się zmartwionymi, niespokojnymi lub zaniepokojonymi, co praktycznie uniemożliwia zaśnięcie.

Jak szacują badacze, zaburzenia lękowe są główną przyczyną wielu nieprawidłowości i zaburzeń snu, w tym najpoważniejszej z nich – bezsenności.

W trzymiesięcznym badaniu opublikowanym w styczniowym wydaniu czasopisma Permanente Journal przeanalizowano dokumentację zdrowotną 72 pacjentów, którym podawano CBD z powodu lęku i słabego snu. Badanie wykazało, że poziom lęku w obu grupach znacznie się obniżył po leczeniu CBD. W przypadku osób mających problemy ze snem badacze odnotowali poprawę jakości ich snu już w pierwszym miesiącu badania.

CBD ułatwia głęboki sen

Ten efekt jest najważniejszy dla osób, które nie mogą zasnąć lub wstają z uczuciem braku snu. Głęboki sen jest kluczowym elementem dobrego snu. Jeśli przez całą noc jesteśmy pogrążeni w lekkim śnie, łatwo jest się obudzić w każdej chwili. Czasami, gdy wybudzimy się z tego stanu, bardzo trudno jest nam ponownie zasnąć.

Badania sugerują, że olejek CBD wydłuża czas trwania fazy snu głębokiego – tego etapu, w którym się regenerujemy. Redukuje natomiast czas trwania fazy snu REM, fazy odpowiedzialnej za marzenia senne.

Dzięki temu ludzie, którzy nie śnią, mają lepszej jakości sen, poprawia się ich pamięć, a objawy depresji mogą zacząć się cofać. W związku z tym stosowanie oleju CBD pomaga w naturalny sposób poprawić jakość snu.

CBD zmniejsza ból

Kolejną częstą przyczyną problemów ze snem jest zupełnie inny objaw – ból. Ból przewlekły jest powszechny i dotyka co roku coraz więcej z nas. W zależności od źródła i nasilenia bólu może on być przyczyną, która nie pozwala nam spać w nocy. Na szczęście redukcja bólu jest jednym z najczęstszych zastosowań CBD.

Jak dużo CBD należy przyjmować, aby poprawić jakość snu?

Dawkowanie oleju CBD na sen jest trudnym zadaniem, ponieważ niskie i wysokie dawki tego suplementu mogą wywoływać różne efekty. Na przykład, niskie dawki oleju CBD mają działanie pobudzające, podczas gdy większe dawki mają działanie bardziej uspokajające.

Jednak dawka ta będzie się bardzo różnić w zależności od osoby. Najlepszym sposobem na znalezienie najlepszej dawki dla swojego organizmu jest przeprowadzenie kilku prostych testów metodą prób i błędów. Bądźcie cierpliwi aż znajdziecie dawkę, która zadziała.

Proces ten jest prosty:

Zaczynamy od znacznie mniejszej dawki, niż myślimy, że potrzebujemy. Większość ludzi zaczyna od 1 do 2 mg CBD.

Każdego dnia zwiększamy dawkę o 2 mg, aż zaczniemy odczuwać efekty.

Zmieniamy dawkę stopniowo, aż znajdziemy taką, która będzie działać na nas najlepiej.

Im dłużej będziemy stosować CBD, tym lepiej zaczniemy rozumieć jego bezpośredni wpływ na nas. Jeśli wystąpią jakiekolwiek skutki uboczne, wystarczy zmniejszyć dawkę do ostatniej, w której nie wystąpiły żadne działania niepożądane, lub przyjmować CBD wraz z pożywieniem przy kolejnych dawkach.

Jak olej CBD działa z innymi dodatkami na sen?

Większość olejków CBD zawiera czyste CBD lub ekstrakt o pełnym spektrum działania zmieszany z olejem nośnikowym, takim jak olej MCT. Jednak najlepsze produkty zawierają również inne składniki, które wspomagają działanie CBD. Niektóre popularne dodatki, które sprawiają, że CBD jeszcze lepiej wspomaga sen, to m.in.:

Melatonina,

L-teanina,

Ashwagandha,

Magnez,

Magnolia,

Passionflower,

Chmiel.

Najpopularniejszym obecnie połączeniem na sen jest melatonina i CBD.

Melatonina to hormon produkowany w szyszynce mózgu, który pomaga regulować nasz cykl snu i czuwania. Nasz organizm zazwyczaj zwiększa wydzielanie melatoniny około wczesnego popołudnia, osiągając szczyt w nocy i naturalnie zmniejszając się, gdy zbliża się ranek.

Mówiąc prościej, melatonina informuje organizm, że nadszedł czas snu, uruchamiając mechanizmy umożliwiające zaśnięcie. Ten efekt potęguje relaksujące działanie CBD poprzez oddziaływanie na inne obszary procesu snu.

Podsumowanie

Częsty brak snu jest plagą współczesnego społeczeństwa. Bezsenność jest często wymieniana wśród najczęstszych współczesnych chorób. Brak snu może prowadzić do kilku poważnych schorzeń neurologicznych i innych zaburzeń zdrowotnych.

Jeśli szukacie naturalnej alternatywy, która pomoże zasnąć, to badania sugerują, że CBD może być cennym wyborem. Dzieje się tak, ponieważ ten kannabinoid wprowadza równowagę do układu endokannabinoidowego, który jest silnie zaangażowany w proces snu i regeneracji.

Mam nadzieję, że ten artykuł wyjaśnił wszelkie niejasności dotyczące działania oleju CBD na sen.

Czy stosowaliście olej CBD na sen? Czy zauważyliście jakąś różnicę? Podzielcie się swoimi doświadczeniami w sekcji komentarzy poniżej.

Bibliografia

Cappuccio, F. P., D’Elia, L., Strazzullo, P., & Miller, M. A. Sleep duration and all-cause mortality: a systematic review and meta-analysis of prospective studies. Sleep, (2010).

Chagas, M.H. et al. Effects of acute systemic administration of cannabidiol on the sleep-wake cycle in rats. Journal of Psychopharmacology (Oxford, England), (2013).

Medic, G., Wille, M., & Hemels, M. E. Short- and long-term health consequences of sleep disruption. Nature and science of sleep, (2017).

Shannon, S., Lewis, N., Lee, H., & Hughes, S. Cannabidiol in Anxiety and Sleep: A Large Case Series. The Permanente Journal.

Andrzej Kowalczyk

Pacjent korzystający na co dzień z dobroczynnych właściwości konopi. Jestem wielkim pasjonatem niezwykłych możliwości, jakie dają konopie. Dlatego na łamach niniejszego bloga zgłębiam i prezentuję sposoby na włączenie tej niesamowitej rośliny do poprawy naszego życia.

Dodaj komentarz